Khamis, 13 Mei 2010

Pengalaman sehelai sepinggang di Tanjung Batu, Kepulauan Riau, Indonesia

Kisah nie berlaku pada sekitar tahun 2005 ketika aku bertugas di Johor Bahru...Kejadian berlaku pada bulan puasa apabila aku mendapat panggilan daripada bos aku (ketua biro Johor Bahru) yang meminta aku ke Batam, Indonesia untuk menjejaki nelayan Malaysia yang berasal dari Pahang telah ditahan kerana menceroboh perairan negara itu.
 Aku diarahkan pergi ke sana selama sehari atau lebih tepat pergi pagi n balik petang. Masa tue aku bersama fotografer aku abg Zaini Husin...
Kami ingatkan pergi balik hari..so duit yang dibawa pun cukup-cukup makan jer..Aku sebenarnya tak yakin boleh pergi ke sana kerana untuk masuk ke sana perlu ada dokumen dari konsulat Indonesia kerana melibatkan tugas rasmi..so lepas beli tiket aku ngan fotografer naik feri..dalam feri tue aku bagitau kat abg Zaini supaya cancel kerana tak yakin..Tapi semangat abg Zaini lain..dia kata biar kita redah dan dapatkan orang yang kena tahan tue..dari situ aku baru faham keje reporter nie kena redah kalau nk dapatkan story eksklusif...Perjalanan memakan masa 3 jam dari jeti stulang laut, JB ke Jeti Batam, Indonesia.
 Apabila sampai di sana, aku hadapi masalah apabila aku bawa lensa panjang abg Zaini dan ditahan oleh pak Polisi..Dia kata ini bom ka aku jawab ini lensa pak..so aku panggil abg Zaini kerana Pak Polisi itu nak tengok body kamera yang memuatkan lensa tersebut.
 Fuh! nasib baik lepas kalau tak..bermalam aku kat lokap di sana..Selepas itu kami tunggu rakan sejawat yang bertugas di akhbar harian tempatan...Dengan keadaan perut lapar dan dahaga kami tunggu dekat 2 jam..
 Tunggu punya tunggu akhirnya reporter tersebut datang..so kami memberitahu tujuan kami ke sini..Dia kata kalau nak jumpa nelayan tue kena naik bot lain dan memakan masa hampir dua jam untuk sampai ke destinasi tersebut..
 Terkedu aku dengan abg Zaini..Duit cukup2 makan..baju da lah tak bawa..so fikir2 n call jb n kl..keputusan dibuat..kena redah juga walau apa pun terjadi...
 Malam itu kami buka puasa dengan hidangan nasi padang..kenyang beb tapi kena bayar 30,000 rupiah (macam orang kaya time tue hehehehehe)...Kemudian kami bermalam di rumah reporter tersebut sebelum memulakan perjalanan ke Tanjung Batu yang menempatkan tahanan nelayan terbabit..
Di pendekkan citer, aku sampai juga di Tanjung Batu..punya lah jauh...Sampai je tujuan pertama cari hotel bajet..aku kongsi dengan abg zaini...lepas tue cari tempat makan sebab waktu berbuka nak dekat..
Lepas buka puasa kitaorang terus lepak kat bilik..cuma nak tidur susah sebab dah seharian pakai baju yang sama...spender jangan cakap ler..da tukar side selalu..
 Keesokannya, aku dapat berjumpa dengan nelayan terbabit dan dengan cepat aku interview sorang-sorang dan mereka memberi kerjasama sepenuhnya.
 Selesai menghantar stori ke JB, aku da tak sabar nak balik JB..timbul masalah..feri yang sepatutnya bertolak ke Batam tak nak pergi kerana penumpang tak cukup..so aku ngan abg Zaini ambil keputusan ambil feri lain dan singgah ke Tanjung Balai..walaupun duit kami da berkurangan tapi tawakal agar dapat sampai ke JB..
 Dengan segala macam manusia yang duduk dalam feri yang kecil itu..aku berdoa agar feri tue tak terbalik..Bukan apa feri tue da la kecil, life jacket pun tarak..
 Naik kematu juga punggung aku kerana perjalanan dari Tanjung Batu ke Tanjung Balai memakan masa lebih 1 jam..
 Sampai je Tanjung Balai kami terus menempah tiket untuk pulang ke Kukup, Pontian...Aku rasa masa tue macam nak melompat jer dalam feri tue sebab tak sabar nak balik...bukan apa badan da berlengas, baju lak dah tiga hari berbau...
 Sebaik sahaja sampai di Jeti Kukup aku bagitau kat abg Zaini "saya rasa macam nak cium tanah nie bang sebab da risau takut tak boleh balik." abg Zaini gelak besar dan ayat tue menjadi modal pada dia setiap kali aku berjumpa kerana pengalaman tue memang tak dapat dilupakan.
 Apa yang penting sepanjang tiga hari kami di sana kami tetap berpuasa walaupun pelbagai dugaan dan godaan ketika itu.


MAHFAIRUZ:Ada satu rahsia antara aku ngan Abg Zaini yang kami simpan sampai kini..hehehehhe

Tiada ulasan: